۱۰۰ نکته در مورد جام جهانی که باید بدانید (قسمت اول)

جام جهانی یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین مسابقات ورزشی در دنیا است و همواره دانستن نکاتی در مورد این رقابت‌ها جالب و سرگرم‌کننده است.


دیگر چیزی تا شروع بازی‌های جام جهانی 2018 نمانده و فوتبال‌دوستان بی‌صبرانه منتظر سوت آغاز بازی‌ها هستند. در این مقاله می‌خواهیم تمام نکاتی در مورد جام جهانی باید بدانید را با هم مرور کنیم. از تاریخ‌ها و بازی‌های مهم تا دلیل اینکه چرا باید به پیش‌گویی‌های یک گربه ناشنوا در سن پترزبورگ گوش داد.

۱. جام جهانی 2018 روسیه، ۲۱امین جام جهانی است.

۲. اولین بازی انتخابی جام جهانی در تاریخ ۱۵ مارس سال ۲۰۱۵ بین تیم‌های تیمور شرغی و مغولستان برگزار شد. در این دیدار تیم تیمور شرقی توانست با نتیجه ۵ بر ۱ مغولستان را شکست دهد، اما در نهایت به دلیل استفاده از بازیکنانی که صلاحیت حضور در بازی را نداشتند، نتیجه به نفع مغولستان ثبت شد. هرچند زمان زیادی گذشت تا این تصمیم گرفته شود و دیگر کار از کار گذشته بود.

۳. این یکی مانده به آخرین جام جهانی است که با فرمت ۳۲ تیمی برگزار می‌شود و قرار است از سال ۲۰۲۶ تعداد تیم‌ها به ۴۸ برسد. البته این تصمیم قطعی نیست.

۴. ایسلند و پاناما برای اولین بار است که به جام جهانی می‌رسند.

پاناما

۵. لیست تیم‌هایی که فقط توانسته‌اند یک بار به جام جهانی بیایند کمی طولانی است، اما تعدادی از آن‌ها را خیلی کم می‌‌توان در دنیای ورزش پیدا کرد که از جمله آن‌‌ها می‌توان به ولز، جامائیکا، کوبا، کویت، عراق، اندونزی، هائیتی و کانادا اشاره کرد.

۶. فاصله بین شرقی‌ترین شهر میزبان (کالینینگراد) و غربی‌ترین شهر میزبان (یکاترینبورگ) در روسیه چیزی حدود ۲۴۲۳ کیلومتر است که همانند فاصله مسکو تا لندن است.

۷. برزیل تنها تیمی است که در تمام جام‌های جهانی بازی کرده است و با پنج قهرمانی، بیشترین تعداد قهرمانی را دارد. ششمین ستاره می‌تواند امسال باشد.

جام جهانی

۸. آلمان می‌تواند بعد از برزیل در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ اولین تیمی باشد که دو جام را پشت سر هم می‌تواند به خانه ببرد. آن‌ها در سال ۲۰۱۴ موفق به قهرمانی در جام جهانی شدند.

۹. آلمان جایگاه بیشترین تعداد گل زده را در سه دوره گذشته جام جهانی (۲۰۰۶،۲۰۱۰ و ۲۰۱۴) در اختیار دارد.

۱۰. اولگ سالنکو از روسیه رکورد بیشترین گل زده در یک بازی را در  جام جهانی در اختیار دارد. او در بازی مقابل کامرون در سال ۱۹۹۴ توانست به تنهایی ۵ گل به ثمر برساند. شاید توماس مولر بتواند این رکورد را جابه‌جا کند.

۱۱. نزدیک به ۳٫۲ میلیارد نفر جام جهانی گذشته را تماشا کردند. این یعنی نیمی از کل جمعیت زمین. هنوز هم طرفدار فوتبال نیستید؟

توماس مولر

۱۲. در میان تمامی بازیکنان حال حاضر جام جهانی توماس مولر از آلمان با ۱۰ گل زده و ۶ پاس گل در صدر جدول بهترین گلزنان و بیشترین تعداد پاس گل قرار دارد.

۱۳. در تمام دوره‌های جام جهانی، تیم‌ها با سرمربی هم ملیت خود موفق به کسب جام شده‌اند. شاید انگلیس هم باید بیشتر به این موضوع بپردازد.

۱۴. کریستیانو رونالدو می‌تواند در چهارمین جام جهانی خود گلزنی کند.

۱۵. تیم کاهیل از استرالیا توانسته ۴۵ درصد از تمام گل‌های تیم خود را در جام جهانی به ثمر برساند. یعنی ۵ گل از ۱۱ گل زده شده.

تیم کاهیل

۱۶. روسیه تابه حال هرگز نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند. شاید مزایای بازی‌‌های خانگی این موفقیت را برایشان به همراه داشته باشد.

۱۷. این ششمین حضور نیجریه در جام جهانی است. هیچ تیم آفریقایی نتوانسته رکورد عقاب‌های بزرگ را که از سال ۱۹۹۴ وارد جام جهانی شده‌اند، جابه جا کند.

۱۸. کره جنوبی با ۱۰ حضور در جام جهانی رکورددار قاره آسیا است.

۱۹. هشت گل آخر به ثمر رسیده‌ی بلژیک در جام‌های جهانی بعد از دقیقه ۷۰ بازی‌ها بوده است. مسلما کوین و هزارد به فکر بهتر کردن این رکورد هستند.

بلژیک

۲۰. ایران توانسته برای اولین بار در دو جام جهانی بصورت پیاپی حضور داشته باشد.

۲۱. آیا دنیا برای تشویق‌های ایسلندی آماده است؟ ۶۶ هزار نفر یعنی ۲۰ درصد کل جمعیت ایسلند قرار است تیم‌شان را در جام جهانی روسیه همراهی کنند.

۲۲. ایسلند از نظر مساحت کوچک‌ترین تیم حاضر در جام جهانی است؛ اما واقعا مساحت ملاک نیست.

۲۳. هلند رکورد دار بیشترین حضور بدون قهرمانی در جام جهانی است. آن‌ها در روسیه هم نمی‌توانند این خواسته را محقق کنند.

هلند

۲۴. ایتالیا بعد از سال ۱۹۵۸ اولین بار است که در راه‌یابی به جام جهانی ناموفق است و تنها قهرمان سابقی است که در جام جهانی حضور ندارد.

۲۵. برای اولین بار بعد از سال ۱۹۸۶ تیم آمریکا نیز موفق به حضور در جام جهانی نشده است. نکته عجیب این است که شبکه فاکس اسپورت ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید حق پخش جام جهانی پرداخته است. امید آن‌ها به تیم بانوان خود است که برای رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۹ آماده می‌شوند. تیم فوتبال زنان آمریکا تابه حال سه بار قهرمان جهان شده است.

۲۶. بعضی از طرفداران آمریکایی از غیبت تیمشان هم استفاده کرده‌اند و روی شال‌های خود نوشته‌اند: ما شکست ناپذیریم، اگر بازی نکنی باخت هم نخواهی داشت.

آمریکا

۲۷. بعضی از تیم‌های قابل توجه که امسال باید جام‌ جهانی را از خانه تماشا کنند شامل شیلی، ترکیه، کامرون، غنا، الجزیره، اکوادور، ونزوئلا وجمهوری ایرلند می‌شود.

۲۸. این اولین بار است که یک جام جهانی در دو قاره برگزار می‌شود. قاره اروپا و آسیا.

۲۹. دیدار افتتاحیه بین تیم‌های روسیه و عربستان در تاریخ ۲۴ خرداد و در ورزشگاه لوژنیکی، ساعت ۱۹:۳۰ برگزار می‌شود.

استادیوم لوژنیکی

۳۰. استادیوم لوژنیکی ظرفیتی برابر با ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک دارد و برای بسیاری از فوتبال دوستان یادآورد بازی منچستر یونایتد و چلسی در فینال جام قهرمانان اروپا سال ۲۰۰۸ است. بازی فینال نیز در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

۳۱. در مورد تاریخ بازی‌ها باید بگوییم که بازی‌های یک هشتم‌نهایی ۹ تیر، بازی‌های یک‌چهارم ۱۵ تیر و نیم‌نهایی در تاریخ ۱۹ آغاز می‌شوند.

۳۲. دیدار افتتاحیه امسال تاریخ‌ساز است. نه به این دلیل که بین تیم‌های مدعی برگزار شود بلکه کاملا برعکس و به این خاطر که بین دو تیم با رده پایین برگزار می‌شود. روسیه در رده ۶۵ام و عربستان در رده ۶۳ام رنکینگ فیفا قرار دارند.

۳۳. ورزشگاه یکاترینبورگ برای اینکه از قوانین فیفا مبنی بر تعداد بیش از ۳۵ هزار صندلی برای هر ورزشگاه تخطی نکند تعدادی از صندلی‌ها را در خارج از ورزشگاه قرار داده است.

نمای بیرونی ورزشگاه یکاترینبورگ

۳۴. رییس جمهور پاناما به مناسبت صعود تیم ملی پاناما به جام جهانی روز ۱۱ اوکتبر را تعطیل رسمی اعلام کرده است. تصور کنید اگر از گروه خود صعود کنند چه اتفاقی می‌افتد؟

۳۵. استادیوم المپیک سوچی (استادیوم المپیک فیشت) برای افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ استفاده شده بود و به عنوان یکی از ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی 2018 قرار است استفاده شود. این دومین ورزشگاهی است که هر دو این رقابت‌ها در آن‌ها برگزار شده است.ورزشگاه استادیو المپیکو در تورین ایتالیا دیگر ورزشگاه است.

۳۶. داور‌ها اجازه دارند به دلایل نژادپرستانه یا تبعیض آمیز بازی را متوقف کنند یا پایان دهند.

۳۷.ظاهرا ۱۷ هزار داوطلب که بیش از ۲ هزار نفر آن‌ها برزیلی هستند قرار است در جام جهانی باشند. این تعداد از بین ۱۷۶ هزار رزومه انتخاب شده‌‌اند. نکته جذاب این است که ۶۴ درصد از داوطلب‌ها زن هستند. داوطلب‌ها شامل راننده یک تانکر نفتی، یک قهرمان جهان در رشته دراگون بوت، یک مرد نیوزیلندی که ۱۶ هزار کیلومتر را به افتخار جام جهانی سفر کرده است، می‌شوند. همه می‌خواهند در این رقابت حضور داشته باشند.